رژیم غذایی با محدودیت زمانی و کاهش خطر بیماریهای قلبی

16 مارس 2015- محدود نمودن ساعت خوردن غذا می تواند خطر ابتلا به  بیماری قلبی را کاهش دهد. در مطالعه ای که در دانشگاه ایالتی سن دیگو بر روی مگس های میوه انجام شد رژیم غذایی با محدودیت زمان تغذیه ی این حشرات و تاثیر آن بر سلامت آنها بررسی گردید. محققان برای بررسی چگونگی این فرآیند، ژنهایی را که در مگس های میوه بر اثر تغذیه  با محدودیت زمانی  تغییر می کند، آزمایش و بررسی نمودند. ظاهراً سه مسیر ژنتیکی در تغذیه با محدودیت زمانی دچار تغییر می شود.

سپس محققان ازطریق مهندسی این مسیرهای ژنتیکی  را در مگس های سرکه حذف کردند تا ظن خود در این زمینه را به یقین  برسانند. بررسی این مگس ها نشان داد رژیم با محدودیت زمانی فواید قلبی خود را ندارد، به این ترتیب مشاهدات اولیه ی  آنها در مورد  تأثیر رژیم غذایی با محدودیت زمانی تایید شد. Girish Melkaniزیست شناس دانشگاه ایالتی سن دیگو می گوید: ما از اینکه این مسیرها چگونه باهم  عمل کرده و فواید  قلبی عروقی را در مجموع سبب می شوند، بی اطلاع هستیم.

بیماری قلبی یکی از شایع ترین عوارض دیابت است. برخی تحقیقات نشان داده است که 80 درصد از افراد مبتلا به دیابت بر اثر مشکلات قلبی جان خود را از دست می دهند. کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی برای افراد مبتلا به دیابت ضروری است.

این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد زمان خوردن غذا به اندازه ی آنچه می خوریم، اهمیت  دارد.

درماه  دسامبر سال 2014 نتایج تحقیقی در مجله ی Cell Metabolismمنتشر شد که نشان داد موشهایی که تغذیه ی آنها به 8 ساعت در روز محدود شده بود، نسبت به موشهایی که در تمام طول روز تغذیه می شدند حتی زمانیکه  رژیم  غذایی یکسانی دارند، کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

درمطالعه ی دیگری که در مجله ی Diabetologiaمنتشر گردید، افراد دیابتی شرکت کننده درتحقیق به دو گروه تقسیم شدند. هر دو گروه مقادیر مساوی کالری دریافت  می کردند اما در زمانهای مختلف: گروه اول غذای بیشتری درصبحانه و گروه دوم غذای بیشتری در شام می خوردند. نتایج نشان داد مقدار قند خون گروه اول بطور چشمگیری کمتر از گروه دوم است. محققان اعلام کردند نتیجه ی محدودیت زمان خوردن غذا موجب بهبود خواب، جلوگیری از افزایش وزن و کاهش سرعت پیری و ... حتی هنگامیکه  میزان مصرف کالری و فعالیت تغییر نمی کند، می گردد.

دکتر Melkaniمی گوید: اگر چه این تحقیق بروی مگس میوه fruit fliesانجام شده است اما یافته های این تحقیق می تواند فواید سلامتی مشابه ای  را برای انسان به ارمغان آورد.

او می افزاید: تغذیه با محدودیت زمانی یک نیاز ضروری برای افرادیست که باید تغییری در شیوه ی زندگی خود را فقط در زمان خوردن غذا ایجاد کنند، پیام این تحقیق حذف میان وعده های غذایی درانتهای شب است.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/mar/time-restricted-diet-could-reduce-risk-of-heart-disease-91967368.html